Watervallen in het zuiden van Ijsland en bonte avond

29 augustus 2015 - Reykjanesbær, IJsland

Donderdagochtend kan ik met pijn weer iets beter op mijn voet staan. Paar paracetamol erin helpt altijd. We rijden naar Vik, waar ik strompel over het zwarte zand richting wat basaltzuilen en rotsen in zee. Vervolgens gaan we naar een plek waar we papagaaiduikers zien. Het is al einde van het seizoen, maar er zijn er nog best een aantal. Eentje komt aanvliegen met zijn bek vol visjes en blijft nog even buiten het nest wachten. Die zetten we goed op de foto. Mooie beestjes. Daarna bekijken we het meest zuidelijke puntje van Ijsland (Dyrholaey), waar een mooie boog in de rotsen te zien is.

Voor de die-hard 'Wie is de mol'-fan rijden we naar een vliegtuigwrak dat bij een opdracht gebruikt schijnt te zijn (zo hoorden we eerder op onze reis). Best grappig om te zien.

De volgende stop is de waterval van Skogar (Skogarfoss). Het is een mooie, 60 meter hoge waterval die inmiddels mooi in de zon ligt. Gaandeweg de dag gaat het lopen steeds iets beter, dus we beklimmen de waterval en lopen boven nog een stukje stroom opwaarts om kleinere watervallen te zien. Leo loopt nog wat verder, terwijl ik wat bloementjes fotografeer. Al met al de dag prima door gekomen.

De overnachting in Skogar hadden we extra ingepland, omdat we de vrijdag nog een lange, zware wandeling hadden maken. Dat gaat mij niet lukken en daar baal ik van. Had er erg naar uit gekeken...
De andere dingen vandaag bevatten in eerste instantie niet veel hoogtepunten. Via de app hebben we nog regelmatig contact met het Zwitserse stel en ook zij missen het avontuur van de Hooglanden.

Als eerste bekijken we een film over de uitbarsting van de vulkaan Eyjafjallajökull in 2010. Daarna nog twee watervallen. Achter de waterval Seljalandsfoss kun je langs lopen. Wel even je regenjas aan, want droog houden lukt je niet.

's Middags gaat het weer beter met mij, dus wandelen we ca 3,5 km via een geothermisch gebied naar een warm riviertje om te baden. Heerlijk is dat als het buiten een beetje koud is en hard waait. We blijven bijna een uur schoon weken.

Vervolgens rijden we door naar Reykjavik, checken in en gaan uiteten. Daarna lopen we nog door de stad en zien ineens een bord met een tourtje naar het Noorderlicht. Het tourtje start half 10 (over 45 minuten) en duurt tot ca 1 uur. En we moeten ons nog warm gaan aankleden. Toch besluiten we het te gaan doen. De avond tevoren hebben mensen al het Noorderlicht gezien en vanavond zou het weer helder blijven. Al zei men wel dat het ongewoon vroeg in het jaar was en dat de tourtjes ook echt pas op deze avond starten. Onze bonteavond!

Met een volle bus gaan we op pad. En al snel zien we groene 'stralen'. In Ijsland schijnen ze vaak een boog te vormen en die zien we ook regelmatig. Ik krijg mijn fototoestelletje niet goed ingesteld, dus mag heerlijk genieten van het licht. Leo doet zijn best met de spiegelreflex. Het waait wel erg en we hebben geen goede statief... en dat met de lange sluitertijden...
maar we hebben het gezien. Het was genieten en echt een mooie afsluiting van de vakantie. Het maakte mijn mislukte wandeldag weer helemaal goed.
Om half twee lagen we voldaan op bed.

En dan vandaag. Onze laatste vakantiedag, vanmiddag vliegen we. De zon schijnt en ondanks de 11 graden voelt het heerlijk aan. We verkennen Reykjavik nog een beetje, lopen langs de oude haven en door het centrum. Eigenlijk best een gezellig en gemoedelijk plaatsje.

En dan is het tijd om naar de luchthaven te rijden en de auto in te leveren. Ijsland is een mooi land. Schitterende, gevarieerde natuur, dure accommodatie en duur eten, maar daar staat tegenover dat we nagenoeg geen entree hebben hoeven betalen om dingen te zien. Al met al een echte aanrader!

PS: hebben jullie het filmpje van onze rivier doorsteek in Askja al gezien? Hij staat ergens op de site en is door Stephane gemaakt.

PS: de laatste foto's volgen morgen. We moeten nu naar de gate.

1. Jolanda van de Seijp:
    30 augustus 2015
    Heb het filmpje gezien en daar mijn reactie opgegeven.
    Ben benieuwd naar jullie nog te maken fotoboek. Jullie hebben een fantastische reis achter de rug. Nu nog even dat pootje van Laura herstellen.....misschien even fysio? Spreek jullie vast gauw.