Meer paleizen, tempels en forten

23 november 2015 - Jaisalmer, India

Vrijdag, we zijn alweer een week op reis. Vanmorgen bezoeken we het City Palace van Udaipur. Op het binnenplein zijn ze een enorm decor aan het opbouwen, omdat morgen een grote bruiloft van een rijke man gaat plaatsvinden. We bekijken het en bezoeken vervolgens het enorme paleis. Gelukkig is de route binnen bewegwijzerd, zodat we niet verdwalen. Enkele kamers zijn echt schitterend gedecoreerd, wanden voorzien van gekleurd glas, spiegeltjes en zelfs Delfts blauwe tegeltjes. Na ruim anderhalf uur staan we weer buiten. Na een kop koffie wagen we ons nog aan het crystal museum. Ooit aangeschaft door een prins, maar die was al overleden voordat het binnenkwam. 110 jaar is het niet uitgepakt, maar nu tentoongesteld. Eigenlijk snappen we hier nog niet helemaal hoe het zit met al die prinsen...

Na een tijdje relaxen in het hotel gaan we nog even met de auto op pad naar een aardige tuin en een meer... niet echt de moeite waard.

De volgende dagen worden beide lange reisdagen (beide ca 4 a 5 uur rijden). Op zaterdag rijden we van Udaipur via Ranakpur naar Jodhpur. In Ranakpur bezoeken we een van India's grootste en belangrijkste jain-tempels. Deze tempel is gebouwd in de 15de eeuw, volledig uit marmer. Het heeft 1.444 pilaren die allemaal anders zijn gegraveerd. Fantastisch om hier rond te lopen. Via de audio guide krijgen we een uur lang uitleg.

We rijden verder langs dorpjes. Ik had al eerder geschreven, dat Rajasthan een woestijnprovincie is. Veelal is het dus droog onderweg met wat boompjes, maar van en naar Udaipur zagen we ook veel agrarische activitieten. Verder wordt in deze provincie gewerkt in steengroeves en is marmer te vinden.
In de dorpjes zien we ook veel vrouwen met armbanden rond de bovenarmen, dat schijnt ook iets typisch van de streek te zijn. Al zie je dit in de steden minder.
Vlak voor Jodhpur rijden we nog langs een bike-tempel. Oftewel een openlucht tempel waar een motor staat opgesteld. Een dorpeling had zich dood gereden tegen de naast gelegen boom en door een paar 'wonderen', wordt zijn motor nu vereerd.
We komen aan in een hotel met veel groen en Leo neemt nog een vlugge duik in het zwembad.

De volgende morgen bezoeken we een groot, redelijk modern (start bouw 1929), zandstenen paleis van een maharadja. Deels nog bewoond, deels hotel en deels museum. Daarna rijden we via een tempel naar het hoog gelegen (120 meter boven de stad) fort. Het fort heeft altijd weerstand kunnen bieden tegen alle aanvallen en is nooit bezet geweest. Je moest ook meerdere poorten door, voordat je bij het paleis kon komen. Een van de poorten was alleen via een bocht te bereiken, waardoor het niet mogelijk was om deze goed te rammen.
Het Mehrangarh fort stamt uit de 18de eeuw en het paleis bovenin heeft vele ramen. Deze ramen zijn voorzien van luiken een fijnmazig patroon (meer dan 250 verschillende patronen). Door deze luiken konden de vrouwen alles zien wat op de pleintjes gebeurde, zonder dat zij zelf gezien konden worden.
Vanuit het fort heb je een mooi uitzicht over de blauwe stad Jodhpur. Vele huizen zijn blauw geverfd, koel en muggenafstotend.
De audiotour leidt ons goed door het fort en het paleis. Zeer interessant en mooi.
Na het bezoek beginnen we aan onze lange rit naar Jaisalmer.

Het is alweer maandag 23 november. Vandaag blijven we de hele dag in Jaisalmer, ook wel de gouden stad genaamd omdat alle huizen van zandsteen zijn gemaakt. Zeker als de zon zakt lijkt dit dus wel goudkleurig. Het is hier erg droog, gemiddeld 15 cm regen per jaar. En dat is maar goed ook, want het zandsteen kan daar niet zo goed tegen.

Het is erg druk bij de poorten van het fort (gebouwd in 1156) en enkele gidsen zijn opdringerig en verstaan het antwoord 'nee' niet zo goed. Als we het zeven verdiepingen tellende paleis in lopen en we de audio tour starten valt het ons op hoe rustig het is. Heerlijk. Ik stoot nog een keer mijn hoofd aan een lage deurpost. De mensen waren vroeger niet zo klein, maar men wilde dat je gebogen door de deur kwam voor het geval de marawahel daar aanwezig was. Binnen zien we nog groepsfoto's met de 22 prinsen van Rajasthan, blijkbaar had iedere prins een eigen 'staat', gerelateerd aan een grote stad.

Na ruim anderhalf uur komen we weer buiten en lopen naar de 7 jain-tempels die met elkaar verbonden zijn. Net als gisteren bevatten ook deze tempels zeer mooi gedecoreerde wanden en pilaren.
Daarna dolen we door de smalle straatjes van het fort en daar buiten. Jaisalmer staat ook bekend om de havelli's. Dit zijn huizen waarvan de muren mooi zijn gedecoreerd, allemaal gekerfd uit het zandsteen.

Ik denk dat we na vandaag al meer dan duizend keer zijn gefotografeerd. Heel vaak krijgen we de vraag om op de foto te gaan en anders doen ze het wel ongevraagd. Eigenlijk wat wij ook bij hen doen ;-)

1. Jolanda van de Seijp:
    24 november 2015
    Weer veel plezier beleefd van jullie verhaal en prachtige foto's. Welterusten voor zo.