Varanasi, een heilige en zeer bijzondere stad

4 december 2015 - Benares, India

Op het perron van Varanasi worden we woensdagmiddag 2 december opgewacht en met de taxi rijden we door de drukke stad met 2 miljoen inwoners richting Ganpati guesthouse. Het laatste stukje moeten we door smalle kriskras straatjes lopen, omdat ons guesthouse in de oude stad langs de rivier de Ganges ligt.

Voor de schemering invalt lopen we langs de Ganges en verbazen ons over de vele sadhu's (soort monniken in oranje kledij), de koeien, stieren, apen, ossen, honden, geiten, ezels en vele Indiërs die hier lopen. We blijven een tijd kijken bij de 'Burning gath'. Dit is de plek waar overleden mensen worden verbrand. Men gelooft, dat door deze verbranding de cyclus van reïncarnatie stopt. Het is een bizarre, indrukwekkende, onwaarschijnlijke ervaring om hierbij te zijn. Verdere info over hoe eea in zijn werk gaat, zal ik nog wel schrijven in het fotoboek, maar ik zal jullie nu de details besparen.
Om zes uur bekijken we nog een ceremonie bij de grootste gath.

Donderdagochtend gaat om half zes de wekker. We hebben een boottochtje op de Ganges geboekt. Met een roeibootje varen we langs de oevers van de Ganges. Leuk om het eens vanaf het water te bekijken. Gelukkig zijn we hier niet tijdens het moesonseizoen, anders stond het water hier al snel tien meter hoger. We varen langs diverse gaths waar mensen zichzelf wassen, of hun kleren, of de as van de verbranding in het water gooien. Volgens mij komt het riool hier ook op uit en drinken ze het ook nog op...

Na het ontbijt volgt nog een stadswandeling. We lopen door de kriskras smalle straatjes en krijgen wat uitleg over het eten, het weven van sari's en de Indiase cultuur. Je moet oppassen waar je je voeten neerzet vanwege de koeienstront. Alle geuren (van eten, open riolen, koeienstront etc) maken je soms wat duizelig.

De middag hebben we geen programma, dus na de lunch gaan we bij een gath op de trappen zitten en aanschouwen het leven. We zien ook diverse bruidsparen die naar de Ganges komen voor een zegening.
Als het gaat schemeren lopen we nog een keer naar de burning gath. Het is zo indrukwekkend en fascinerend. We mogen zo dichtbij staan, dat het eigenlijk te warm is van de vlammen. Luguber wat je ziet. Alle rituelen rondom de crematie worden volledig gedaan door een man uit de familie (vaak oudste broer), verdere familie is niet aanwezig en het lijkt ook emotieloos te gebeuren. Heel onwezenlijk. We staan daar denk wel bijna een uur te kijken. Daarna lopen we stilletjes, helemaal beduusd en in onze eigen wereld terug. Twee uur later heb ik nog geen honger en mijn haar stinkt nog naar de rook...

Het is druk op ons rooftoprestaurant, dus een Belgisch stel uit Grimbergen schuift bij ons aan. Met elkaar delen we ons ongeloof over wat we gezien hebben bij de burning gath. Later gaat het over leukere onderwerpen en is het hoofd weer wat leeg gemaakt om te gaan slapen. Was weer gezellige avond en heb weer genoten van mijn laatste thali (bord met verschillende curry's, rijst, roti etc.).

Vrijdag is onze laatste ochtend in Varanasi. Gelukkig voelt Leo zich vandaag weer fit en eet zowaar iets anders dan poridge. Na het ontbijt gaan we nog een tijdje langs de gaths lopen en badende mensen bekijken. Varanasi is een heilige stad. Vanuit het hele land en daar buiten komen toeristen voor gebeden e.d. Je raakt niet uitgekeken.
Tijdens een vroege lunch kijken we nog naar de vliegeraars (kids) op de daken van huizen. Beetje zoals in het boek De Vliegeraar.
Maar om half 12 moeten we toch echt richting het vliegveld voor onze vlucht naar Delhi.

In Delhi hebben we een hotel vlakbij de luchthaven, want vannacht om half 1 worden we opgehaald voor onze vlucht naar huis.

Iedereen bedankt voor het meelezen van onze India-reiservaringen. We vonden India mooi, druk, vies, bijzonder en met name Varanasi indrukwekkend. De beelden zullen denk nog lang bij blijven.
Bedankt voor jullie reacties. We hopen jullie snel weer te zien.
Liefs van ons.

1. Jolanda van de Seijp:
    4 december 2015
    Ben erg benieuwd nog naar de verdere ervaringen/belevingen. Leo heeft dus na dat niet goed worden van het eten last gehouden.....jammer, toch een beetje voedselvergiftiging geweest??? Was ontzettend leuk weer om jullie ervaringen te lezen en foto's te zien.
    Hoop dat het voor Leo een beetje te doen is de reis naar huis. Goede reis en tot gauw.
  2. Jolande:
    6 december 2015
    Ha Lau, weer safe en sound thuis. Prachtige foto's heb je gemaakt! Komt vast weer een mooi fotoboek. Leo ook weer opgeknapt?
    Na de kerstvakantie afspreken om bij te kletsen. Ik zit in de kerst bij de vluchtelingen op Leros om te helpen.
    Lieve groet
    Jolande
  3. Jolanda van de Seijp:
    7 december 2015
    De foto's zijn weer erg mooi. Indrukwekkend. Vandaag weer aan het werk en werkritme terugvinden. Spreek jullie gauw.