Duizenden dromedarissen bij de camelfair

20 november 2015 - Udaipur, India

Maandag 16 november bracht onze chauffeur ons naar het Amber fort, waar het veel rustiger was dan de dag ervoor. Veel toeristen gaan per olifant naar boven (er schijnen er ca 200 te sjouwen met toeristen) en wij met de auto. Een gids leidt ons door het grote en mooie fort dat tegen de heuvel is gebouwd. Het fort lijkt van binnen wel een paleis, met een zomer en winter verblijf. Terug in de stad bezoeken we nog het paleis der winden en een terrein met diverse uitvindingen waar de tijd of astrologische zaken mee berekend werden. Grappig om te zien. Na half drie hebben we gerelaxed bij het hotel. Even een paar baantjes gezwommen.

Dinsdag verlaten we de drukke, roze stad (ruim 3 mln inwoners) Jaipur en rijden naar Pushkar voor de camelfair, de grootste van India, die eens per jaar wordt gehouden. Na een kleine drie uur rijden komen we bij ons tentenkamp aan. We hebben een tent met een eigen badkamer.
Per camelcar gaan we naar het dorp en de markt. Gisteren, vandaag en morgen komen de camels (dromedarissen) aan, daarna wordt gedurende twee dagen gehandeld, waarna men weer huiswaarts gaat en de religieuze fair begint. Rajasthan is een woestijnprovincie, vandaar de aanwezigheid van zoveel camels. Men verwacht dat morgenavond echt duizenden dromedarissen aanwezig zullen zijn.
Na de lunch lopen we door het dorp, langs het heilige meer en naar de camelfair. Enkele uurtjes lopen we tussen de dromedarissen. Echt heel gaaf. Daarna gaan we met de camelcar terug naar het kamp voor het avondeten. Het koelt hard af en we hebben onze trui nodig.

De volgende morgen zitten we al om 7.15 aan het ontbijt. Daarna weer met de camelcar naar de fair. Gisteren liepen we tussen de mannetjes camels, vandaag tussen de vrouwtjes en baby's. Het is tof om hier rond te lopen al is het ook heel stoffig. Al die auto's, tuktuks, camels etc in het mulle zand. En je wordt regelmatig aangesproken door mensen die graag hun souvenirs willen verkopen.. dan heben ze aan ons een slechte.

Na een lekker vruchtensapje en bananenpannekoek lopen we het heilige meer rond. Veel locals zijn zich bij de gaths (soort rituele wasplaatsen) bij het heilige meer aan het wassen en rituelen aan het uitvoeren. Je mag hier niet dichtbij komen. Wij gaan aan de andere kant van het meer in de schaduw op een bankje zitten. Lekker relaxen en we slenteren wat door de stad. Aan het einde van de middag lopen we nog een keer over de fair.

Donderdag is weer een reisdag, van Pushkar naar Udaipur. Bij aankomst lunchen we in de tuin van het hotel en nemen een duik in het zwembad. Het schijnt 32 graden te zijn met een hele lage luchtvochtigheid, dus prima weer. De dresscode in India is kleding over de knie en schouders bedekt. Vandaar dat je ons op foto's niet in hempje en korte broek ziet.
Aan het einde van de middag bezoeken we nog een tempel, een dansvoorstelling en gaan ergens op een dakterras eten.

1. Van winden , laura en aad:
    20 november 2015
    mooie foto's en zo te zien geen onontwikkeld land, fijne vakantie verder. groetjes.
  2. Jolanda van de Seijp:
    20 november 2015
    weer mooie indrukken, bijzondere verhalen en mooie foto's. De eerste week zit erop. Jullie hebben nog een mooie verdere vakantie voor de boeg. Zo te zien laten jullie het eten jullie ook smaken. Lekkere curries! Geniet er maar van, ook van het mooie weer want hier gaat het de komende week kouder worden. Alhoewel we zeker niet te klagen hebben over de temperatuur in november. Veel plezier.
  3. Jolande:
    20 november 2015
    Wow Lau wat een prachtige foto's!!! Genieten ook voor ons om mee te kijken. Lieve groet

Jolande