Gletsjers en ijsschotsen in zuidoost Ijsland

26 augustus 2015 - Hof, IJsland

Ik dacht vorige keer vroeg naar bed te gaan, maar onderweg naar de kamer kwam ik Sylvie en Stefan (2 Zwitsers die we met een VW Tiguan tegenkwamen in Askja) tegen. En ook Leo kwam eraan. Dus gezellig zitten kletsen en de tijd vloog voorbij.

De volgende ochtend op tijd het bed uit. Deze dag gaan we weer wandelen in Landmannalaugar (waar we onze trekking gestart waren). Onderweg stoppen we nog even bij een rode krater met een meertje. De wandeling gaat dit keer naar de top van de berg Blahnukur, een riviertje met de blote voeten doorsteken en vervolgens via lavavelden en een kloof weer terug. Helaas regent het weer af en toe. Het uitzicht blijft schitterend, maar dat komt niet zo over op de foto's. Ik stel dus voor dat jullie zelf eens een kijkje komen nemen hier ;-) We sluiten de wandeling af in de hotspring met meerdere toeristen.

Vervolgens stappen we in de auto om de F208 te rijden. Dit is een slechte, onverharde weg met heel veel rivierdoorsteken. De weg is ruim 80 km lang en waanzinnig mooi. Iedere bocht om een heuvel zorgt voor een wow-moment! Verschillende kleuren groen, bruin en tussendoor nog wat sneeuw. De weg volgt nu eens niet alleen de heuveltoppen, maar gaat ook vlak langs de meertjes, door de valleien en de riviertjes die daardoor stromen. We doen ongeveer 4 uur over dit stuk en komen weinig andere auto's tegen. Wel een aantal fietsers, erg stoer van ze. De lange reistijd komt niet alleen door de slechte weg, maar ook door de vele fotostops.

Ter afsluiting rijden we nog ca 100 km over de ringweg van Ijsland naar het oosten voor onze overnachting in Hof. Onderweg bel ik mijn moeder om haar te feliciteren met haar verjaardag.

Woensdag 26 augustus
Vandaag bezoeken we het gletsjermeer Jökulsarlon. Doordat gisteren de wind uit het Noorden waaide, zijn de ijsschotsen van de gletsjer richting de zee gedreven. Dit betekent dat de grote schotsen van dichtbij te bewonderen zijn als je langs het meer loopt. Ook liggen er veel op het zwarte zand.

Eigenlijk willen we met een zodiactour mee, maar die zijn helemaal vol geboekt. Dus dan met een groter bootje mee. Ik moet eerst nog naar het toilet, maar daar staat een lange rij. Als ik zie dat de boot bijna vol is en Leo staat te wachten, ren ik over de keien naar de boot... maar verzwik hierbij mijn enkel. En het bleek nog de verkeerde boot te zijn... Uiteindelijk wel in de juiste boot het meer op gevaren tussen de ijsschotsen.

Na de ijsschotsen rijden we naar Skaftafell. Oorspronkelijk wilden we hier een lange wandeling maken, maar dat gaat mij niet lukken ondanks dat ik mijn enkel heb ingetaped. Wel strompel ik 2 km naar een waterval en uitzichtpunt. Het is een waterval met basaltrotsen. Ik ga daarna alleen terug richting de auto, verder wandelen gaat niet. Leo maakt een langere wandeling naar een uitzichtpunt over de gletsjer.

Bij terugkomst in het hotel kan ik bijna niet meer op mijn rechtervoet staan. Bovenop is hij dik en begint al te kleuren. Laten we kijken wat de morgen brengt...

1. Jacq Menno en kids:
    Hoi meid,
    Balen van je voet. Gelukkig NA de lange tochten. Maar hier zit je niet op te wachten!
  2. Roland en Agnes:
    27 augustus 2015
    Klinkt mooi zeg, die autorit. En wat een afwisselde landschappen! Het ziet er echt schitterend uit. Nu hopen dat het beter gaat met je voet.
  3. Jolanda van de Seijp:
    27 augustus 2015
    Jeetje, wat naar dat jij je enkel hebt verzwikt....misschien toch maar even naar laten kijken? Foto's zijn weer prachtig, die ijsschotsen! Wij hopen dat je de laatste dagen nog een beetje goed door kunt komen met die enkel Laura. Pootje omhoog en rusten is meestal het beste medicijn. We hopen dat jullie deze laatste dagen toch met blessure nog kunnen genieten, misschien minder actief dan verwacht en hopelijk zonder al te veel pijn.
  4. Jolande:
    29 augustus 2015
    Balen Lau van je enkel. Uitgerekend daar en tijdens je vakantie. Nu zijn jullie al weer onderweg naar huis. Goede terugreis en de foto's zijn mooi. Prachtige kleuren.