Vogels spotten en door naar Agra

4 december 2015 - Agra, India

Zondag 29 november rijden we naar het Keoladeo National Park. In de winterperiode komen veel soorten vogels hier overwinteren, o.a. uit Tibet. We huren beide zo'n mooie oude herenfiets (die zijn goedkoper omdat ze een groter frame hebben ;-) met stalen handremmen en gaan op pad. Omdat het zondag is, is het ook druk met Indiase toeristen. Maakt het alleen maar makkelijk voor ons. We hebben geen gids en zo zien we toch waar we moeten stoppen. De namen van de vogels weet ik niet meer, maar er zaten mooie, grote bij (namen volgen in fotoboek als ik ze op internet heb opgezocht).
Bij binnenkomst in het hotel ontmoeten we een Engels stel, dat we al diverse keren zijn tegen gekomen. Hele hartelijke mensen. 's Avonds eten we met hen. Hij is schrijver (Christopher Russell) en heeft enkele scripts geschreven voor tv-detectives (midsomer murder, eastenders) en enkele kinderboeken samen met zijn vrouw Christine. Gezellige avond gehad.

Op maandag is het maar een klein stukje naar Fatehpur Sikri. Door deze verlaten stad lopen we twee uurtjes rond met een gids. De stad is korte tijd (1571-1585) de hoofdstad van de Mogolen geweest ten tijde van heerser Akbar. Akbar kon eerst geen kinderen krijgen en toen hij een heilige in Sikri bezocht, werd voorspeld dat hij een zoon zou krijgen. Ter ere hiervan heeft hij op die plek een stad gebouwd met drie paleizen voor zijn Christelijke, Moslim en Hindoestaanse vrouwen. Deze laatste gaf hem een zoon en had ook het grootste paleis. Verder staat er een grote moskee. Door watertekort is de stad kort na Akbar's dood verlaten.

Vervolgens bezoeken we de mooie tombe van Akbar in Sikandra, waarna we doorrijden naar het grote Agra-fort. In dit fort heeft de opdrachtgever van de Taj Mahal (genaamd Shah Jahan) gevangen gezeten tot zijn dood. Vanuit het paleis in het fort had hij goed zicht op de Taj Mahal waar zijn vrouw begraven lag. Na zijn dood is hij via de rivier overgebracht naar de Taj om naast zijn vrouw begraven te worden.

's Avonds eten we in het hotel. Het is niet lekker, dus laten het grotendeels staan. 's Nachts wordt Leo niet lekker. Daarnaast kunnen we slecht slapen door de bruiloft die onder ons raam buiten plaatsheeft.

Dan is het dinsdag, Laura gaat vroeg het bed uit om de zonsopkomst achter de Taj te bekijken. Helaas is het te mistig, dus weinig zicht.
Later bezoeken we samen een van de zeven wereldwonderen: de Taj Mahal. De Taj is volledig gemaakt van marmer en een schitterend gebouw met koepels en vier minaretten. De Taj is dus gebouwd door Shah Jahan voor zijn derde vrouw Mumtaz Mahal, die stierf tijdens de bevalling van hun 14de kind. Onder de Taj liggen hun beide lichamen.
Voor vandaag hebben we een late checkout geregeld, zodat Leo nog even kan slapen. Mooie timing, want als we net terug bij het hotel zijn begint het hard te regenen en onweren.

Voordat we naar de trein gaan, bezoeken we nog Itimad-ud-Daulah, ook wel de Baby Taj genoemd. Er zijn weinig toeristen en er heerst een serene rust. Dit is het graf van de opa van Mumtaz en het gebouw is dus ouder dan de Taj. Ook dit gebouw is geheel van marmer en heeft aan de buitenkant prachtige patronen. Ook het plafond boven het graf is kleurrijk.

's Avonds pakken we de nachttrein van Agra naar Varanasi, geplande reistijd is 12 uur. De trein is vol, maar het is de hele nacht rustig. Wel heeft de trein uiteindelijk 4 uur vertraging. Voor mij niet erg, van de 16 reisuren slaap ik er 12.

1. Jolanda van de Seijp:
    4 december 2015
    Hoi Laura en Leo,
    Is Leo na de eten nog ziek geworden dan? Hij voelde zich niet lekker maar je spreekt ook over langer kunnen blijven slapen.
    Hoe is het nu?