Vancouver island: grizzly beren en een bultrugwalvis

23 juni 2014 - Tofino, Canada

Het is alweer woensdag 18 juni... de tweede wedstrijd van het Nederlands elftal. Even voor 9 uur stappen we de kroeg in. Ik in mijn nieuwe oranje shirt. Het is goed te zien wie welk land support. De Nederlanders zitten aan de koffie, de Aussies aan de kannen bier. Gelukkig mogen wij als eerste juichen, maar van korte duur. Geeft wel extra spanning met de tegenstanders zo dichtbij.
Na een mooie 2-3 overwinning gaan wij goed gemutst op pad, maar voordat we naar de ferry in Horseshoe bay rijden, gaan we langs het Olympic Park voor een laatste berenspot. En jawel, we zien een zwarte en een bruine blackbear. De bruine bleef wel een kwartiertje naast ons liggen, lopen en krabben. Telkens weer genieten!

Bij de ferry naar Vancouver Island blijkt dat deze vol is (wij en nog 2 campers konden niet mee) en dat we 2,5 uur mogen wachten. Deze vlogen voorbij met een beetje wandelen en fish and chips eten. En een Canadees kwam naar ons toe om allemaal tips te geven over het eiland. Rond 7 uur kwam de ferry aan in Nanaimo, waarna we doorreden naar een mooie, ruime natuurcamping onder Parksville. Het was zo stil dat we van 11 uur tot de volgende morgen half 9 hebben geslapen.

Donderdag zijn we doorgereden naar het toeristinformatie centrum in Campbell River en hebben we voor zaterdag een grizzlytour geboekt vanuit Telegraph Cove naar Knight Inlet. Kan haast niet wachten...
Helaas regent het de rest van de dag als we naar het Strathcona Park gaan. Schijn je mooie uitzichten te hebben etc., maar door de regen en lage wolken is er weinig te zien. In de regen hebben we nog enkele watervalletjes bezocht. Wel hebben we weer een mooie campingplek vlak bij het meer. Hopelijk treffen we het morgenochtend beter.

Vrijdagochtend begint droog, maar dat blijft het niet lang. Dus we doen maar een heel kort uitstapje. Daarna beginnen we aan onze reis naar het noorden van het eiland. In Telegraph Cove lopen we na het eten nog een rondje door het dorp. Loopt er gewoon een zwarte beer in het gras. Verder meerdere 'bald eagles' in de bomen gespot.

De volgende morgen mogen we vroeg op, want om kwart voor zeven moeten we ons al melden in donkere kleding en zonder parfum, muggenspray etc., want daar kunnen de beren op af komen. We varen eerst twee uur met de boot naar Glendale Cove en daar stappen we over op een klein open bootje met een soort uitkijktoren. We zien dolfijnen (porpoises en white sided), wat zeeleeuwen, in totaal zeven grizzly beren en een jonge bultrugwalvis. Bij de beren zitten twee jongelingen van een jaar oud. Van dit jaar hebben ze nog geen kleintjes gezien. En bij laagtij zagen we een beer rotsen omrollen om onder de rots voedsel te vinden. Al met al een geslaagde dag toen we om half 5 terug kwamen.
We waren nog fit genoeg, dus zijn we nog ruim 200 km naar het zuiden gaan rijden naar Miracle beach. Wederom een mooie, ruime natuurcamping gevonden bij het strand waar we nog een kijkje zijn gaan nemen.

Zondag 22 juni alweer. Tijd om naar Tofino, in het westen van het eiland, te rijden voor de grijze walvissen, maar pas nadat we uit hebben geslapen en een rondje camping/strand hebben gedaan. Onderweg is het erg druk en eindelijk laat de zon zich weer zien. Door de drukte hebben we geen stops onderweg gedaan, doen we dan maar op de terugweg. 's Middags walvistoertje voor maandag geboekt en nog even op Long beach gezeten. De camping ligt in het Pacific Rim NP. Dit is deels ook regenwoud, veel bomen begroeid met mos en van die hangende slierten. Beetje spookachtig en donker, wel mooi. 's Avonds de zonsondergang bewonderd.

1. Jolanda van de Seijp:
    24 juni 2014
    Hoi Leo en Laura, wat een mooie foto's en leuk met die vlaggen zo. Wat een enorm hoge bomen. Een hele ervaring deze reis, wat een indrukken.
    Wij kijken uit naar het volgende verhaal en foto's. Inmiddels Nederland gisteren weer gewonnen met 2-0, wat een doelpunt die laatste! Tot de volgende blog.
  2. Reizigersblog:
    25 juni 2014
    Prachtige foto´s en het klinkt als een mooie reis.
  3. Onno en Marijke:
    28 juni 2014
    Hoi Leo en Laura,

Wat een leuke reisverhalen. We hebben ze allemaal gelezen en ook de foto's gekeken. Wat een enorm aantal beren hebben jullie gezien - en van zo dichtbij - ongelofelijk. Toen wij in Alaska waren, hebben we er veel minder gezien. Dit triggert ons om toch ook nog maar eens een keertje naar dit deel van Canada te gaan. Geniet nog van de rest en zondag van NL-MX!!!!

groetjes van Onno en Marijke