Vancouver island: grijze walvissen en orka's

27 juni 2014 - Victoria, Canada

Maandagmorgen gingen we in Tofino op zoek naar een televisie voor de laatste poulewedstrijd van Nederland. Blijkbaar zijn ze hier meer Ausiefan, want op 4 kanalen was die wedstrijd te zien en Holland nergens... jammer. Dus ons walvistoertje omgeboekt naar 10.00 uur 's ochtends. Dan gaan we de Grote Oceaan op, hoge golven en mist. Als we bij een baai komen, zien we vier grijze walvissen. Anders dan de bultrugwalvis voeden grijze walvissen zich met garnaaltjes uit de modder. Hierdoor komen ze meestal niet met hun kop uit zee. Wel kun je de staart van de grijze walvis zien als ze diep genoeg moeten duiken. Bultrugwalvissen voeden zich nl met kleine visjes aan de wateroppervlakte. Deze walvissen komen dus met de bek open naar boven. Het is telkens weer een verrassing wanneer ze waar boven zullen komen. Dus lastig foto's maken.
Veel te snel naar ons zin varen we weer verder naar de Steller zeeleeuwen (grootste in zijn soort), zeeotters (waren lastig te vinden) en vogels. Helaas was dit verder op zee met hogere golven en mist...

Terug in Tofino hebben we gelunchd en zijn op pad gegaan naar de westkust, onderweg stoppend bij Cathedral Grove, waar hele lange, dikke bomen staan. We zetten onze camper neer in Nanaimo op een camping aan de monding van een rivier en de zee.

Het is alweer 24 juni als we via Chemainus en Duncan naar Victoria rijden. Chemainus is een leuk, klein plaatsje met veel muurschilderingen. Toen de grote houtzagerijen kwamen en het handwerk niet meer nodig was, is men de muurschilderingen gaan maken om op andere wijze geld te verdienen. Alle grote, lege muren kregen een verfje, veel van doen met hoe het vroeger was. Daarna houden we een korte stop om in Duncan (totempalen hoofdstad) de totempalen te bekijken.

Voor het eerst treffen we het niet. De stadscamping in Victoria aan de andere kant van de haven is vol. Dus we moeten 7 km terug rijden naar een andere camping. Daarna gaan we met de bus downtown Victoria in. Victoria is een leuke, gezellige stad. Leuk om rond te wandelen en te kijken. Voor het eerst kunnen we lekker buiten eten.

Woensdag 25 juni start ik met een rondje hardlopen. Moet toch eens starten met trainen voor Scheveningen....
Om half 10 worden we opgehaald voor onze orka-toer. Onderweg er naar toe zien we nog zeeleeuwen. Daarna zien we best veel orka's, sommige aan de ene kant van de boot, anderen aan de andere kant. Uiteindelijk zat het toertje er helaas weer op. Was erg leuk.
's Middags varen we met de ferrie naar Vancouver en zoeken de camping in de stad op.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Jolanda van de Seijp:
    27 juni 2014
    Hoi Leo en Laura,
    Jullie reis zit er vandaag op als het goed is, de camper inleveren en naar huis vliegen. We hebben genoten van jullie verhalen en mooie foto's, ook die in de mist geven het beeld weer van die dag en vallen nog best mee hoor!
    Goede reis terug en tot gauw.
  2. Onno en Marijke:
    28 juni 2014
    Hoi Leo en Laura,

Wat een leuke reisverhalen. We hebben ze allemaal gelezen en ook de foto's gekeken. Wat een enorm aantal beren hebben jullie gezien - en van zo dichtbij - ongelofelijk. Toen wij in Alaska waren, hebben we er veel minder gezien. Dit triggert ons om toch ook nog maar eens een keertje naar dit deel van Canada te gaan. Geniet nog van de rest en zondag van NL-MX!!!!

groetjes van Onno en Marijke