Santiago de Cuba en Baracoa

19 november 2014 - Baracoa, Cuba

Dinsdag 18 november
Vanmorgen op tijd op pad voor een stadswandeling. Voor 9 uur lopen we al door de straten van Santiago. Het is een grote, oude stad en er zijn niet zoveel gebouwen gerestaureerd. Het is goed zichtbaar dat het oosten van Cuba armer is dan het westen.

Voor 10 uur is het al 34 graden. Gelukkig geven de hoge gebouwen schaduw in de straten. Er is een mooie kathedraal, maar die wordt zoveel aan de buiten- als aan de binnenzijde opgeknapt. Een stoffige boel.

Na ruim 2 uur door de stad dwalen, stappen we in de auto voor de rit naar Baracoa. Hier doen we wat langer over dan verwacht. Als we aankomen gaan we op zoek naar een slaapplaats. Alle hotels blijken vol en veel casas ook. Door een jongen op de fiets worden we naar een beschikbare casa gebracht. Dit blijkt een heerlijk adresje. De hele bovenverdieping staat ons ter beschikking: slaapkamer, badkamer, groot dakterras en gevulde koelkast. We besluiten 2 dagen te blijven, waarbij we genieten van het ontbijt en avondeten op ons dakterras. Privé bediening van de twee broers van het huis.

Woensdag is een rustig aan dag. Aangezien we vaak merken dat overnachtingsplekken vol zijn en dan mensen aan je gaan sleuren, willen we de laatste nachten alvast regelen, 2 nachten op Cayo Saetía en 2 nachten in Playa Pesquero, all-inclusive... Daarna in de rij bij de bank, want hier zijn geen grote hotels om euro's te wisselen. De bank geeft trouwens wel een betere koers en we mogen iets voorpiepen in de rij. Binnen een half uur staan we buiten. Met de auto rijden we naar de Yumuri canyon. We hebben weinig zin in een boottochtje naar een eilandje in de rivier, dus besluiten we naar een klein rustig strandje te gaan. Eerst relaxt bij een restaurantje gezeten, vervolgens lekker gezwommen.