De reis naar Oost-Cuba

17 november 2014 - Santiago de Cuba, Cuba

Zondag 16 november.
Onderweg naar Camaguey hebben we de Valle de los Ingenios bezocht. In deze vallei werd vroeger suikerriet geteeld en waren veel slaven aan het werk. Hier hebben we het viewpoint bezocht, de bewakingstoren (als men vanuit de toren de slaven weg zag lopen, werd de klok geluid), en een huis van een Spaanse suikerbaron.

Voor de lunch stoppen we in Sancti Spiritus. Een plaatsje dat bekend staat om zijn boogbrug, mooie opgeknapte kleurrijke huisjes, een mooie kerk en wederom een plein met mooie gerestaureerde gebouwen. Verder lopen we de winkelstraat door. Als lunch hebben we weer een sandwich. Dit keer minder lekker en in een aparte galerie (foto's van blote mannen).

Daarna rijden we door naar Camaguey. Onderweg zien we een blauwgroene Connexxion-bus rijden met bestemming Almere. Zal een lange zit worden ;-)

In het oude centrum worden we voorgegaan door een jonge gozer op de fiets. Overigens stikt het hier van de fietsers. Het oude centrum is een wirwar van straatjes, er loopt er geen een parallel met een ander. Dat en het feit dat alles eenrichtingsverkeer is, zorgt ervoor dat we blij zijn met onze 'gids'. En zoals altijd is de casa particulares uit de lonely planet vol. Gelukkig krijgen we een ander adres en de jongen begeleid ons weer, dit keer naar Casa Marta. Voor het donker wordt (dat is rond 6 uur) bezoeken we de pleintjes en een paar kerken in het centrum. We vinden een heerlijk restaurantje op een pleintje waar we ons vol eten en genieten van de langs lopende mensen.

Maandag doen we nog een korte wandeling door de stad naar Plaza Dolores. Hier staat een hele mooie kerk met twee torens. Onderweg nog een gesprekje met een ouder echtpaar gevoerd. Volgend jaar mogen we bij hun komen slapen ;-)

Vervolgens zijn we aan onze lange rit naar Santiago de Cuba begonnen. Maar eerst heeft Marta een casa voor ons gereserveerd voor de komende nacht. Achteraf waren we hier erg blij mee. Want ga maar eens wat zoeken in een oude stad van meer dan 600.000 mensen.

In Bayamo hebben we een lunchstop gehouden. Geen heel bijzonder plaatsje en sinds vandaag is het mega heet geworden... Overigens hebben ze hier ook exhibitionisten...

Zo'n 20 km ten noordwesten van Santiago staat een grote basiliek: Basilica de Nuestra Señora del Cobre. Een mooie kerk. Onderweg ernaartoe staan vele bloemenverkopers langs de kant van de weg.

Voor het donker komen we aan in Santiago. Best lastig om een straat te zoeken die in de volksmond anders heet dan op het straatnaambordje staat. Maar het lukte gelukkig snel met behulp van een passant. Als je de buitenkant van het huis had gezien, dan hadden we dit nooit uitgezocht, maar achter de deur waren ruime kamers en zelfs een dakterras voor ontbijt.

's Avonds de wandel-/winkelstraat afgezocht naar water. Met behulp van wat Cubanen toch nog gelukt. We vonden wel overal bier, maar veel winkeltjes waren al dicht. Verder bij een restaurantje met een terras op 3 hoog gegeten.