Het kleinste kikkertje ter wereld en op safari

24 november 2014 - Playa Pesquero, Cuba

De vakantie schiet alweer op. Op donderdag rijden we via een slechte weg naar het Parque National Alejandro de Humboldt, een Duitser die hier in 1801 voor het eerst kwam. Het schijnt het mooiste park te zijn van de Caribbean. Dit komt mede door de wisselende klimaatomstandigheden. Het is hier het natst, droogst, koudst en warmst. In juli valt gemiddeld 5.000 mm regen. Het kleinste kikkertje ter wereld (0,8 mm) vind je hier, evenals de nationale vogel de Tocororo en vele soorten bomen, planten, hagedissen, vogels enz. Zelfs een orchidee die naar chocolade ruikt. Met een gids hebben we een wandeling door een klein gedeelte van het enorm grote park gelopen.

Daarna reden we nog een paar uur over de slechte weg verder, voordat deze bij de industriestad Moa verbeterde. Eindelijk weer verhard en met veel minder gaten. Vandaag over 200 km bijna 5 uur gedaan... hadden beter een jeep kunnen huren, hahaha. Bij het busstation stonden twee oude gele Nederlandse bussen. De schoonmaker vroeg of we voor nieuwe konden zorgen !?!

Vrijdag is een stranddag op het eilandje Cayo Saetía. Maar eerst starten we met een jeepsafari. Op het eiland hebben ze namelijk diverse beesten, zoals struisvogels, zeebra's, antilopen, waterbuffalo's, leguanen, grote papegaaien en giraffen. Onze gids kent een van de struisvogels, roept hem en laat ons er vervolgens op zitten.

Daarna op het strand gelegen, gelezen en gezwommen tot de sandflies er voor zorgen dat we wegvluchten. Later blijkt dat we beide wel meer dan 50 beten hebben. Toch te laat vertrokken...

Zaterdag 22 november
Na het ontbijt vertrekken we van het eilandje Cayo Saetía naar ons all-inclusive resort bij Playa Pesquero. Helaas kwamen we aan na een buslading Franzen, die net in Cuba waren aangekomen. Uiteindelijk ingecheckt en ons eerst polsbandje ontvangen!

Deze twee dagen verder niets gedaan, dan zwemmen in zee, zwemmen in het zwembad, wandelen over het strand, eten en lezen.

Maandag 24 november zat onze vakantie in Cuba er weer op. De rugzak werd voor de laatste keer ingepakt en de auto ingeleverd. De ca 13 uur durende terugreis (tussenstop Cancun) kon beginnen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Jolanda van de Seijp:
    Hoi Leo en Laura,

Ik heb weer genoten van jullie verhalen. Klopt het dat ik de foto's mis??? Ben er wel nieuwsgierig naar hoor, vooral ook dat zitten op een struisvogel.
    Het is wel een aparte reis zo....reserveer je een slaapplaats en is het vol.....gelukkig dat jullie dan toch zo geholpen worden dat je niet in de auto hoeft te overnachten, valt nog mee....
    Nu nog een paar daagjes, geniet er vooral nog van en tot volgende week dinsdag op de tennisbaan.
    Groet, Jolanda en Hans
  2. Inez:
    Hoi Laura en Leo,
    Als ik zit te lezen is het alsof ik weer op Cuba ben, na 7 jaar. Prachtige foto's en fijn te lezen dat jullie weer veel gezien en genoten hebben. Ben benieuwd naar de verhalen! Leo, nog een daiquiry gedronken bij Hemingway?
    Geniet nog lekker even na!! Groetjes, Inez
  3. Agnes:
    26 november 2014
    Net alle verhalen gelezen en de foto's gezien. Klinkt als een mooie reis! Mooi foto's ook. Ik vroeg me al af of jullie het minikikkertje uiteindelijk gezien hadden, maar hij staat inderdaad op de foto!
  4. Leo & Laura:
    28 november 2014
    Hoi Inez,
    Leo heeft wel daiquiry, mojito, buena vista, cuba libre, sunshine, etc. op, maar niet bij Hemingway. We kozen in Havanna voor een kroegje met salsamuziek (en eentje op het plein). Geloof dat hij het wel lekker vond. Ik heb alleen cocktails zonder alcohol geproefd. De buena vista was erg lekker, fris. Groetjes, Laura