Safari op de rivier Kinabatangan

4 december 2013 - Sandakan, Maleisië

Sinds Mulu verloopt alles volgens planning. De vlucht van Mulu naar Kota Kinabalu ging voorspoedig. Even in de stad rondgelopen over de markt, maar daar waren we snel klaar mee. Niet echt onze stad.
De volgende morgen de vlucht naar Sandakan. We hadden de vlucht omgeboekt naar een vroegere, zodat we al om 7:10 vlogen. Op Sandakanairport werden we door onze gids voor de komende dagen (Ron) opgewacht. Ron blijkt een redelijk zelfingenomen man te zijn, die veel weet over de dieren, maar sociaal (richting zijn klanten) zeer afstandelijk is en geen contact zoekt.

Als eerste gaan we naar Sepilok Orangutan rehabilitation centre. We krijgen een filmpje te zien over de wijze waarop ze jonge wees-orangutans leren klimmen, slingeren en eten zoeken, zodat ze later weer kunnen worden uitgezet in parken. Daarna lopen we naar het voederplatform. Er komen orangutans en macaque aapjes naar het platform. Een macaque komt wel erg dichtbij de toeristen en een orangutan wil op de hoofden van de toeristen plassen, maar we waren gewaarschuwd voor dit kwajongensgedrag. Echt genieten, kan er uren naar kijken, maar na een half uur is de fruitmand leeg en begint het licht te regenen. Dus apen weg en aapjes kijken voorbij.

Vervolgens gaan we per boot eerst en stukje zee over en daarna de kinabtangan rivier op richting Abai jungle lodge waar we slapen. 's Middags doen we een riviercruise en zien we een wilde orangutan, neusapen, silver leaf monkeys en de macaques. Op de terugweg was het al donker en leken sommige bomen op kerstbomen vanwege de vuurvliegjes. Dit zijn kevertjes die licht geven.
De nachtwandeling leverde niet veel op, alleen een slang en een kikker.
Het is goed te merken dat het laagseizoen is, want we zijn in deze lodge de enige gasten.

De volgende morgen om half 7 alweer in het bootje. Ik denk dat de apen nog slapen, maar enkele vogels zijn wel wakker en een salamander. Bij de lodge zelf kun je ook rondwandelen en toen zagen we in bomen nog een neusaap en silver leaf monkeys. En in een plant zat nog een vliegende slang (schijnt zich breed te kunnen maken en dan zweven). Daarna varen we naar het dorp aan de overkant van de rivier en planten heel eco-verantwoord vier boompjes voor de secondary rainforest. Er is in het verleden veel gekapt en op deze manier leveren we een bijdrage aan het herstel van het woud en natuurlijk ook gelijk voor de beestjes die erin leven.
Later vertrekken we met een boot naar de volgende lodge waar meer gasten zijn.

Ondanks de regen gaan we wel in een open boot op safari, want er zijn Borneo-pygmee-olifanten gesignaleerd. Het is te merken dat aan dit deel van de rivier veel meer lodges zitten, want we komen nog meer bootjes tegen. We hebben zeker wel een half uur zitten genieten. Gelukkig werd het droog, zodat we foto's konden nemen. En de olifanten vraten het lange gras langs de rivierkant op, zodat ze volledig zichtbaar werden.
's Avonds werden we in sarong aan het diner verwacht.

En vanmorgen zijn we met de boot weer helemaal terug gevaren naar Sandakan. Bij de Abai lodge hebben we nog ons junglerondje gelopen en kwamen we een orangutan tegen. Onderweg best wat regen gehad en een krokodil gezien. In Sandakan de markt bezocht en wat reepjes gekocht voor onze beklimming komende vrijdag. Daarna een buskaartje voor morgenochtend 9 uur geregeld naar Mount Kinabalu.
Inmiddels is het droog en zitten we vlak langs het zwembad ons mentaal voor te bereiden op de komende dagen. Zo meteen maar een duik nemen.

Geniet van het bekijken van de foto's, we hebben er weer 27 bijgeplaatst.

Groetjes van ons

1. Monique van Schie:
    4 december 2013
    Prettig dat de reis weer volgens planning verloopt.

Dat jullie je probleemloos kunnen bewegen tussen de apen, olifanten, slangen en wat nog meer ............ is een belevenis op zich. Jammer de regen, maar hoe is de temperatuur ? Tropisch ? Ik heb er geen idee van.

Mooie lodge op de foto. Best netjes. Ik had geen voorstelling waarin jullie logeren. Misschien een boomhut ?? Niet dus, geen last van ongedierte ?

Goede reis verder.
  2. Van winden , laura en aad:
    4 december 2013
    midden in de wildernis een sarongdiner, hoe verzinnen ze het?
    hadden jullie daar op gerekend of verhuren ze daar kleding?
    Schitterende foto's gemaakt. Geniet er maar van.
  3. Jolanda van de Seijp:
    6 december 2013
    Wat een prachtige plaatjes weer. En ja Laura ik heb je nu meerdere keren gespot. Ik sta versteld van de bijzondere insecten en dat die beesten zo mooi poseren of is dat jouw fotografiekunst. Ik doe het je niet na. Fijn dat alles nu verloopt zoals jullie wensen.
    Sinterklaasavond goed doorgemaakt? Sarongdiner...ik sluit mij aan met de schrijver hiervoor. Heb je die gekocht?
    Hier was en is het nog steeds onstuimig weer. De Stormvloedkering is dicht bij Krimpen/Capelle. Het water staat hier beduidend hoger dan normaal. Bij Neeltje Jans is de dam gesloten en 4.99 mtr gemeten, ze kunnen gelukkig 6 meter aan. Rotterdam centrum heeft toch natte voeten gehaald en het vliegverkeer is deels geannuleerd en in Noord Holland reden er geen treinen meer. Hier vandaag alleen maar regen, hagel en storm. Weer om gezellig bij de open haard te gaan zitten.

Weer even terug naar jullie. Temperatuur is vast goed te zien aan korte broeken e.d.. Wij verheugen ons op jullie volgende mooie beelden en belevenissen. Erg leuk om zo te volgen. Geniet ervan en tot de volgende keer.

Lieve groet van ons.