Myvatn, het muggenmeer in het noorden van IJsland

24 augustus 2015 - Myvatn, IJsland

Hier zijn we weer, eindelijk weer tijd om ons blog bij te werken.

Donderdag was een regenachtige dag, waarop we niet veel hoogtepunten hebben bezocht. In Hofsos hebben we basaltrotsen aan zee bekeken, waarna we Ijslands oudste stenen 'kathedraal' hebben bezocht in Holar. Eigenlijk is het maar een klein kerkje. Vervolgens hebben we een toeristische oude turfboerderij, genaamd Glaumbaer, bezocht. Het zijn een paar kleine huisjes gemaakt van turf met gras op het dak. Ziet er knus uit.

Via 'de hoofdstad van het noorden' Akureyri zijn we doorgereden naar de waterval Godafoss, Deze waterval heeft zijn naam te danken aan een wethouder in het parlement van Pingvellir, die bepaald had dat de Ijslanders het Christelijke geloof moesten gaan volgen. Zelf was hij heiden en heeft vervolgens zijn afgodsbeelden in de waterval gegooid.

We overnachten vlakbij Laugar in een 'cottage on the hill' met hottub. We verblijven hier vier nachten. Voor het slapen gaan komen we nog even tot rust in de hottub.

Vrijdag werd een aaneenschakeling van afwisselende landschappelijke hoogtepunten gelegen rondom of vlakbij het muggenmeer Myvatn. De dag begint een beetje vochtig, maar al snel gaat de zon schijnen. We rijden eerst naar de Skutustadargygar pseudokraters. Via een korte rondwandeling lopen we langs meerdere pseudokraters die op een landtong in het meer Myvatn liggen. Myvatn wordt het muggenmeer genoemd vanwege talrijke kleine vliegjes. Gelukkig waait het vandaag hard, dus hebben we er weinig last van. Heb dus voor niks een muggennetje voor mijn hoofd gekocht.

Vervolgens doen we ons best een bepaalde rotsformatie te vinden, maar dat lukt niet echt, dus rijden we door naar Dimmuborgir. Hier maken we een rondwandeling door lavaformaties. Enkele zijn gestold met een gat en eentje lijkt op een grot/kerkje.

We rijden weer een paar km verder en stoppen onderaan een grote krater genaamd Hverfjall. Via een stijgend pad van los zwart gravel lopen we naar de kraterrand, welke we vervolgens helemaal rond lopen. De krater is 2700 jaar geleden ontstaan na een vulkaanuitbarsting en heeft een doorsnede van ca een km. Vanaf de rand heb je prachtige uitzichten over het meer, de lavaformaties en verder.

Na een korte rondwandeling langs de modderpoelen en stomende gaten van Hverir rijden we richting de vulkaan Krafla waar een grote krachtcentrale staat en twee mooie wandelingen gemaakt kunnen worden. De eerste gaat rondom het kleine kratermeer van Viti. Een mooie pool van blauw water in een donkerbruin gekleurde krater.
De tweede wandeling vinden we echt fantastisch. We dwalen rond in de Leirhnjukur krater en solfatarenvelden. Deze vulkaan is voor het laatst in 1975 uitgebarsten. De kleuren zijn fantastisch (inclusief die van de regenboog) en het is fascinerend om te zien hoe alles vernietigend het lava is en dat enkele iets hoger gelegen heuvels nog groen zijn.

Op de terugweg bezoeken we het nature bath van Myvatn. En geloof me paps, daar was het druk... we stonden zelfs buiten in de rij terwijl we al een kaartje hadden. Het water was op de meeste plekken net iets koeler dan gewenst, dus zochten we een plek op waar een warme stroom het bad in kwam.
Ter afsluiting van deze lange dag nog een pizza gegeten en naar bed.

Het is alweer zaterdag als we richting Husavik rijden voor een walvissentocht. Het weer is rustig en lekker, maar door een storm in het westen van Ijsland zijn de golven in de baai drie meter hoog. Meerdere toeristen hadden hier wat problemen mee en hebben de vissen getracteerd op hun ontbijt. Helaas trok dit niet de walvissen aan. We hebben op afstand een Minke walvis gezien en wat dolfijnen.

Na de boottocht rijden we naar de hoefijzervormige kloof Asbyrgi en maken een korte wandeling naar een klein meertje. Daarna rijden we over een hobbelweg naar Hjodakletter. Hier heb je hele mooie basaltrotsen. Tijdens de wandeling kijken we wat we zien in de rotsen, zoals een draak, een cirkel en een hart.

De laatste parkeerplaats in dit nationale park is het drukst. Vanaf hier loop je naar de grote watervallen Dettifoss en Selfoss. De Dettifoss is 44 m hoog en 100 m breed en staat bekend om de grote hoeveelheid water dat erdoor stroomt (grootste van Europa). Vanaf deze parkeerplaats nemen we twee Duitsers mee, die enkele dagen in het park hebben gewandeld.
Voor het slapen gaan, gaat Leo nog even in de hottub. Ik niet, ik ben te moe. Morgen gaat de wekker weer om half 7...