De Kjőlur (oude paardenroute door binnenland)

21 augustus 2015 - Sauðárkrókur, IJsland

Even wat antwoorden op vragen.
Wisten we wat we konden verwachten? Gedeeltelijk. We zouden wel over sneeuw moeten wandelen, maar dat het de slechtste zomer sinds heel lang was, dat wisten we niet. Zoals een 78-jarige gids zei: ik heb nog nooit zoveel sneeuw tijdens deze wandeling aangetroffen en ook niet eerder een sneeuwstorm. Dus ik geloof ook niet dat we ons hierop konden voorbereiden. Uiteindelijk maakte het slechte weer en de sneeuw de wandeling flink zwaarder, dus Leo en ik voelden de kuitspieren wel!
De temperatuur is lastig in te schatten. Door regen en wind voelt het vaak veel kouder aan.

Na terugkomst in Reijkjavik hebben we ons heerlijk schoon geschrobd onder de douche (eindelijk na drie dagen) en zijn ons bed in gedoken.

Dinsdag konden we onze 4x4 ophalen. Het is een witte Quashqai, erg vertrouwd dus ;-) We rijden eerst naar Pingvellir. Dit is de plek waar vroeger (toen het volk nog niet kon lezen) de wetten werden voorgelezen en rechtspraak plaatsvond. Op deze plek schuiven de Amerikaanse en de Europese aardplaten ieder jaar enkele centimeters uit elkaar en wordt het land dus steeds iets groter. Vervolgens rijden we door naar de geisers. De oude Geysir doet het niet meer, maar de Strokkurgeysir spuit nog iedere 8-10 minuten tussen de 15 en 30 meter hoog.

Als laatste rijden we naar de grote waterval Gullfoss. Deze waterval bestaat uit twee watervallen haaks onder elkaar. Inmiddels regent het zo hard, dat we op zoek gaan naar ons guesthouse in Fludir. Na het eten gaan we ontspannen in de Secret pool (hotspring). Dit doet onze stijve spieren goed en het slaapt daarna heerlijk.

Woensdag 19 augustus worden we wakker met een zonnetje. Het belooft een mooie dag te worden. Na het ontbijt beginnen we aan een autorit van ca 300 km over de Kjőlur. Dit is de langste onverharde highlandroad van Ijsland (vroeger een paardenroute), die we van zuid naar noord rijden. Maar eerst nog even terug naar Gullfoss.

Vervolgens rijden we door over de Kjőlur, die tussen twee gletsjers doorgaat. Naast meerdere foto stops, hebben we ook twee echte stops onderweg. De eerste is het gebied Kerlingarfjőll. Dit is een kleurrijk gebied met veel rhyoliet (zelfde als bij de trekking, alleen was dat een veel groter gebied), warme modderpoelen en stroombronnen. Met de zon erbij is het hier zo mooi, dat we een paar uur rondlopen en foto's blijven maken.

Onze tweede stop is bij Hveravellir. Via een paadje lopen we tussen de borrelende, sissende poeltjes door. Je kunt ook de hotpool in, maar die zit al vol met mensen. De laatste honderd kilometer tuffen we lekker door, zodat we nog voor acht uur in ons guesthouse in Saudarkrokur aan komen. Deze keer hebben we weer een ieniemienie kamer. Gelukkig maar voor een nacht.

1. Jolanda van de Seijp:
    21 augustus 2015
    En ook nog even de nieuwe foto's bekeken.. wat gaaf zeg die geiser en Leo lekker in die hotspring. Leuk ook jullie samen op de foto te zien. Schitterend!
  2. Jolande:
    21 augustus 2015
    Nice pictures. En lekker koud soms ;-)