Mt Robson en Wells Gray

17 juni 2014 - 70 Mile House, Canada

Zaterdag 14 juni hebben we eerst een uurtje rond Jasper gezocht naar de agressieve grizzly waarvoor via verlichtingsborden wordt gewaarschuwd. Maar helaas, niet gevonden. Onderweg naar Mt Robson (hoogste berg v.d. Rockies) zien we wel weer 5 zwarte beren. Eentje stak vrolijk de highway 16 over waar vrachtwagens met 100 km/u langs denderen. Twee anderen overwogen dit ook, maar leken toch terug te krabbelen. En de laatste twee lagen bij een parkeerplaats heerlijk paardenbloemen en gras te eten. Terwijl we toeschouwden hebben we een bakkie thee gedronken. Ik wilde een filmpje van de beer op de site zetten, maar kan het bestandje niet verzenden van camera naar tablet. Jammer voor jullie ;-)

Bij Mt Robson hebben we een wandeling van ca 9 km gelopen (stukje van het Berg Lake trail). Het was een mooie wandeling langs de rivier die uitkwam bij Kinney Lake. Ook hier was het water weer mooi melkblauw van kleur. Jammer dat het een beetje ging regenen. Bij mooi weer waren we hier wel langer gebleven. De bergtop was omhuld door wolken, zoals bij deze berg bijna altijd het geval is. Hier valt ook meer regen dan in de rest v.d. Rockies.
Buiten het park hebben we de Reargard Falls nog bezocht. Deze waterval is het verste punt waar de chinook zalm kan komen als hij vanuit de Grote Oceaan stroomopwaarts zwemt om zijn eitjes te leggen.

In de regen gaan we kilometers vreten en belanden 's avonds op een camping bij Clearwater.

Wells Gray Provincial Park staat voor zondag op het programma. Hier bezichtigen we de Spahats Falls (waterval van ca 10 en daarna 63 meter hoog), Dawson Falls (over de volle breedte van de rivier donderd het water naar beneden, wat een kracht...) en de beroemde Helmcken Falls (water maakt vrije val van 141 meter, een van de mooiste watervals in Canada). Verder bekijken we nog wat enorme stroomversnellingen. Fantastisch om dit zo te horen en zien.
Op de terugweg zien we een jonge, bruine 'zwarte' beer. Hij eet even wat aan de kant van de weg en steekt deze dan voor onze neus over. Geweldig, echt genieten.

Vanwege de regendruppels houden we het voor gezien en maken we geen lange wandeling. We rijden alvast een stukje richting Whistler en overnachten in Green Lake Park aan de rand van het meer.

Vandaag in Wells Gray over een onverharde weg gereden. Veel herrie in de camper en bij aankomst op de camping bleek dat een kookpit was losgetrild. Gelukkig lukte het Leo om de kookplaat uit elkaar te halen en te repareren.

1. Jacq Menno en kids:
    17 juni 2014
    Toch fijn zo een handige vent die hand en spant diensten kan doen. Turf je het wildlife? Ben de tel al kwijt hoeveel jullie er gezien hebben.
  2. Van winden , laura en aad:
    17 juni 2014
    wij zijn van de week bij de beertjes wezen eten, wel binnen gebleven , dus totaal ongevaarlijk, groetjes.