IJsland, trekking Laugavegur

19 augustus 2015 - Reykjavík, IJsland

Hoi allen,
Thuis wisten we nog niet of we reislogger zouden gaan bijhouden, maar het leek ons toch leuk om onze reis weer met jullie te delen.

Vrijdag 14 augustus zijn we vertrokken voor een 16-daagse vakantie naar IJsland. We starten met een driedaagse trekking over de beroemde Laugavegur en daarna doorkruisen we 12 dagen met een 4-wielaangedreven auto het binnenland.

Na een prima vlucht hadden we de bus naar Reijkjavik. Hier is het twee uur vroeger dan thuis. Ons guesthouse is schuin tegenover de grote kerk. Vanuit onze knusse (ander woord voor kleine) kamer keken we uit op de kerk. Vervolgens een supermarkt vinden, de toeristinformatie bezoeken (en horen dat we beter pas na maandag de trekking kunnen starten vanwege het weer), de lift naar bovenin de kerk nemen (met mooi uitzicht over de stad) en vervolgens bij de Italiaan uit eten.

Terug op de kamer is het tijd om de tassen voor de trekking klaar te maken. Wat mag wel mee, wat niet...

Zaterdag gaat de wekker al om half 7 voor een vroeg ontbijt, want om 8 uur vertrekt de bus vanaf het busstation. Gelukkig zijn we ruim op tijd, want de bus vertrekt 10 minuten te vroeg. Na 4 uur bussen komen we aan in Landmannalaugar.

Het regent hard, is koud en ons wordt verteld dat we alleen verder mogen als we gps en winterkleren hebben. Bovenop de berg sneeuwt het hard en is het mistig. Wat nu te doen? We overwegen alternatieven, maar gaan uiteindelijk lopen om te zien hoever we komen.

Het weer wordt beter, regelmatig nog wel regen. We hebben goede kleding en genieten van fantastische kleuren in het landschap. Eerst rotsig met groen en zwart. De omringende bergen zijn bruin, rood, geel, zwart, grijs, groen in verschillende tinten. We passeren warm waterbronnen waar de stoom vanaf komt en maken in totaal ruim 1.000 hoogtemeters.

De laatste ca vier kilometer lopen we in, door en op de sneeuw. Plots na een heuvel zien we de hut. We hebben het gered zonder problemen. Heerlijk. Ruim 3 uur over ruim 11 km gedaan. In de hut is het druk, warm en relaxt. Tijd voor ons trekking voedsel, dat slepen we tenslotte niet voor niets mee.

Zondag wordt een lange dag waarop we twee etappes lopen, ca 30 km. Gelukkig was het een heerlijk rustige nacht zonder veel gesnurk. De eerste vier kilometers gaan nog door en over de sneeuw, daarna zien we het ene mooie uitzicht na het andere. Fantastisch. Later moeten we de eerste stroming oversteken. Koud smeltwater tot de knieën, brrrr. Met verkleumde handen drogen we de voeten af en doen de wandelschoenen weer aan.
Later doorkruisen we nog twee keer een stroom. Breder, waardoor halverwege de benen al bijna gevoelloos worden van de kou. We hoopten te lunchen bij de hut, maar anders dan bij de vorige hut mag je alleen naar binnen als je blijft slapen. Dus buiten aan een picknicktafel gegeten. We gaan snel door, want we krijgen het koud.

Uiteindelijk komen we in een hut waar een groep al aanwezig is. Druk, luidruchtig en men schijnt te snurken.. ben benieuwd. De stapelbedden zijn hier dusdanig breed, dat je samen op een bed moet liggen. Lekker knus.

En inderdaad... er werd flink gesnurk, maar oordoppen houden veel geluid tegen. Dus prima geslapen.

De volgende morgen gaan wij als eerste op pad (zonder rugzak) voor een rondwandeling van 4,5 km naar en langs een canyon. Helemaal alleen genieten wij van het mooie uitzicht. Gelukkig is het droog, al hangen de wolken wel laag. In de canyon zie je weer allerlei kleuren groen, bruin en rood. Terug lopen we een heel eind over zwart lavazand.

Terug bij de hut zien we hoe luxe de groep reist. Er gaan zelfs rolkoffers in een jeep mee en kisten met eten.
We pakken onze rugzak op voor de laatste bijna 18 km. We treffen het. Het blijft de hele dag droog en pas vlak voor het einde moeten we een riviertje doorkruisen. Het water blijft erg koud, terwijl het verder zo lekker is geworden dat zelfs de jas uit kan.

De wandeling vandaag ging op en neer. Veel over zwart lavazand en met mooie vergezichten.

Bij aankomst in de hut hebben we nog ruim een uur voordat de bus komt voor de terugrit van vier uur. Dus heerlijk buiten op een bankje wat gegeten.

Al met ambitie een schitterende wandeling. Wij vonden de eerste twee etappes (ca 24 km) de allermooiste!

1. Inez:
    19 augustus 2015
    Wel erg laat maar alsnog: een fantastische reis toegewenst!
    Dit is, lees ik, echt een geweldig avontuur. Ben erg benieuwd naar wat jullie verder nog gaan zien.
    Liefs uit Gieterveen.
  2. Monique van Schie:
    19 augustus 2015
    Wat een pittige start van jullie reisprogramma onder die weersomstandigheden. Wisten jullie dat je dat kon verwachten ?
    Ondanks dat toch genoten van de natuur kan ik opmaken uit het verhaal. Veel plezier nog.
  3. Jolanda van de Seijp:
    Hallo Laura en Leo,

Dat is zoals Monique ook al schreef een pittige start!
    Mooie verhalen, beeldend beschreven....maar ik weet niet of ik het allemaal goed heb, ik mis natuurlijk de altijd mooie foto's van jullie reis. Ik kijk er naar uit ze te zien. Die kleurschakeringen en het ploeteren door de sneeuw en het water. Wat is de temperatuur daar nu? En hoe is die dan wel niet in de winter.....brrrrrr....
    Wij hopen spoedig op de volgende verhalen en natuurlijk het liefst (vraag ik teveel?) met mooie foto's.
    Geniet ervan en doe voorzichtig.
    Lieve groet van ons.
  4. Jolande:
    19 augustus 2015
    Lau lekker genieten. En benieuwd naar de foto's!

Liefs Jolande
  5. Leo & Laura:
    20 augustus 2015
    Jawel, nadat ik het eerste verslag op Leo's mobiel heb getypt, staat nu de tab weer aan en kon ik foto's opladen. Veel kijkplezier. Hier het bewijs van het slechte weer ;-)
    Jullie hebben het verslag van twee reisdagen nog te goed, maar ga nu eerst douchen en slapen.
    Leuk om jullie reacties te lezen. Dank jullie wel.
  6. Jolanda van de Seijp:
    20 augustus 2015
    Hoi Leo en Laura, jeetje mooi hoor daar! Inderdaad wat een kleurschakeringen. Dit is echt een actieve vakantie! Jullie hebben er wel wat voor over hoor! Er zijn niet zoveel mensen die dit jullie nadoen. Je moet er wel een goede conditie voor hebben. Geniet ervan en wij kijken uit naar vervolgverhalen en foto's. Leuk om zo een beetje met jullie op reis te zijn.
    Lieve groet Hans en Jolanda