De grotten van Mulu National Park

30 november 2013 - Mulu, Maleisië

Ook onze middagvlucht had vertraging. Hierdoor kwamen we om half 4 aan bij het NP. We mochten niet meer vertrekken naar camp 5, omdat we dan bijna 2 uur in het donker in de regen hadden moeten lopen (na een boottocht). Als we een uur eerder waren aangekomen... Maar waar gaan we dan overnachten, want het park zat vol. We zijn eerst wat gaan drinken in de bar en toen bleek dat mensen met een reservering niet waren aangekomen en kunnen we toch 3 nachten in het park blijven in een gezellige garden bungalow. Daarna gelijk bij Mr Biam ons programma voor de komende dagen uitgezocht. Het wordt een 'Valley walk met grotbezoeken, andere grotten, een nachtwandeling en een canopytour. Voor het eten maken we nog een wandelingetje door het tropisch regenwoud. Even de benen strekken.

Vrijdagochtend waren we op tijd wakker en hebben we op onze veranda gekeken naar wat vogeltjes en mini eekhoorn. Na het ontbijt zijn we rond half 10 met 8 personen en een gids op pad gegaan. Eerst ca 3 km lopen, dan de Deer-cave in. Van het pad af en klauteren over gladde, met vleermuizenpoep bescheten rotsen. Bij het eerste watertje doe je nog voorzichtig met je wandelschoenen, maar later loop je door een riviertje van ca 60 cm diep. Als we aan de andere kant de grot uit komen, begint het te regenen. We lopen rustig stroomopwaarts door laag water, nat tot op je ondergoed. Daarna gaan we het regenwoud in, drie heuveltjes op met bloedzuigers. Eerst wat bang voor ze, maar als ze op je benen komen, dan roep je gewoon je gids. Je voelt er niets van en eigenlijk heeft iedereen er wel een gehad. Na een uur door het woud komen we bij een waterval waar we in de regen op natte, gladde rotsen onze koude nasi goreng op hebben gegeten en in onze kleren zijn gaan zwemmen. Waarom een zwembroek aan als alles toch al nat is?

In het zonnetje beginnen we aan de terugweg, daarna bezoeken we twee grotten. Deer-cave is de op een na grootste grot ter wereld, wel de grootste kamer. En Lang-cave heeft juist hele mooie formaties. Daarna is het wachten tot de vleermuizen tijdens de schemering naar buiten zullen komen met duizenden tegelijk. Maar helaas, het gaat regenen en dan blijven ze binnen.

Zaterdag hebben we 's ochtends de Clearwater-cave en de Wind-cave bezocht, nadat we op de heenweg met de boot bij een dorpje waren gestopt. Met name Clearwater-cave was leuk. Hier loopt nog steeds de rivier doorheen. 's Middags nog een kleine wandeling gemaakt en daarna lekker op onze veranda gezeten.

's Avonds een avondwandeling gemaakt met gids. Weer veel en grote insecten gezien en kelkplantjes (weet even de naam niet meer). Helaas ging het regenen, maar toch weer geslaagd.

1. Jolanda van de Seijp:
    30 november 2013
    Mooie mooie foto's! En Leo in beeld. Nu jij nog Laura. Best wel spannend zo in die grotten lopen. Fijn dat jullie uiteindelijk toch weg zijn gekomen en een slaapplaats hebben kunnen krijgen. Echt een reis met verrassingen wat je wellicht minder had gedacht qua organisatie.
    Geniet vooral van alles en elkaar.
    Lieve groet,
    Jolanda (ook namens Hans)
  2. Agnes:
    30 november 2013
    Leuk om te lezen allemaal! Behalve dan die bloedzuigers, brrrr. En heel mooie foto's zeg. We blijven jullie volgen.

groetjes van Roland en Agnes