Grizzly beer in Banff

13 juni 2014 - Lake Louise, Canada

Blijkbaar hebben we wifi gevonden, anders konden jullie dit verslag nog niet lezen. Ik spaar al een paar dagen ;-)

Maandag belden we de camperverhuurder met de vraag of de camper eerder klaar zou zijn. We konden wel vast komen en de videoinstructie bekijken. Uiteindelijk bleek de camper pas rond half 3 schoon te zijn... (P.s. Peter, we hebben een golden retriever). Na inspectie reden we rond half 4 naar de pomp, supermarkt en liquor store. Terwijl Leo deze laatste shop bezocht kon ik alle 16 plastic zakken uitpakken. Rond 5 uur eindelijk klaar voor vertrek, precies spitstijd in Calgary.

Na twee uurtjes tuffen kwamen we aan op camping Tunnel Mt Village II bij Banff. Grote camping, maar beperkt bezet. Eerst tassen uitpakken en bed opmaken, daarna koken en douchen. Rond half 12 zat onze eerste camperdag erop.

Dinsdag 10 juni
's Nachts was het rond het vriespunt, dus maar wat extra kleren aan gedaan in bed. Uiteindelijk werden we pas na 8 uur wakker. Vlakbij is een meer (Lake Minnewanka), dus daar rijden we eerst naartoe om op bankjes te picknicken. Het ontbijt is net even anders dan in het hotel, waar we iedere ochtend wafels bakten.

Bij het meer werd het druk met kanoërs, dus zijn we naar het dorp gereden om informatie te krijgen over de wegen en paden die open en mooi zijn. Onderweg kwamen we witstaart herten en Bighorn schapen tegen. Bij het infocentrum blijkt dat door de grote sneeuwval van afgelopen winter diverse wandelpaden nog niet open zijn. Mede door deze sneeuw komen de beren dichter naar het dorp om eten te zoeken.

Na het kopen van een bearspray rijden we de 'Vermilion lakes drive'. Het is schitterend weer en we lunchen op een bankje in de zon. Als we verder rijden zien we ineens een grote grizzly beer langs de kant van de weg. Gelukkig zaten wij in de auto, enkele fietsers vonden het denk spannender.

Vanuit Banff nemen we de scenic Bow Valley Parkway. Onderweg zien we enkele Elks (rendieren met een rank, hoog gewei). Na enkele viewpoints stoppen we bij Johnston canyon voor een wandeling naar watervallen en Ink pods (gekleurde pooltjes), wandeling van bijna 12 km met best wat hoogteverschil. Rond zeven uur steken we de weg over naar de camping.

Woensdag 11 juni
Onderweg naar het dorp Lake Louise stoppen we een paar keer voor mooie uitzichten. We hebben pech... bij een stopplek stond het helemaal vol met auto's die net weg gaan rijden... we hebben we drie zwarte beren gemist...
Vanuit het dorp rijden we eerst naar Moraine lake. Een mooi meer omringd door 10 bergtoppen. Dit meer staat afgebeeld op het 20 dollar biljet van Canada. Het meer is op sommige plekken nog bedekt met ijs, maar langs de randen is de kleur zichtbaar.
Daarna gaan we naar het meer Lake Louise. Hier maken we een wandeling van ca 10 km naar mirror lake, little beehive en lake Agnes. Het eerste meer is prachtig blauw van kleur, het tweede voor de helft gevuld met ijs en het derde is nog volledig bedekt met ijs. Hele mooie wandelroute, mooie uitzichten over het dal en lake Louise, door sneeuw gelopen en weggezakt terwijl je loopt in je t-shirt. Bij Lake Agnes bij het theehuis heerlijk in de zon genoten van thee met appelcrumble. Wel verdiend!
Enkele andere trails in dit park zijn vanmorgen vrijgegeven, maar daar ligt nog meer sneeuw, even niet meer aan ons besteed.

Rond half zes rijden we naar Emerald lake in Yoho national park. Helaas is de weg naar de Takakkaw waterval nog gesloten ivm de hoeveelheid sneeuw en het lawinegevaar. We eindigen vandaag op de eerste camping op de Icefields Parkway. Op camping Mosquito creek zetten we de camper neer. Basic camping, geen douche etc. Gelukkig hebben we de camper.

Morgen rijden we de Icefields Parkway af tot aan Jasper. Als het goed is nog met goed weer. De voorspellingen daarna zijn minder goed, al veranderen deze dagelijks.

Veel liefs van ons.
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Agnes:
    14 juni 2014
    Appelcrumble bij Lake Agnes, leuk hoor!
    Mooie foto's, ziet er super uit!
    groetjes Agnes en Roland
  2. Pa en Ma Treurniet:
    14 juni 2014
    we hebben net even genoten van de mooie foto's en verhalen
    het ziet er echt allemaal super uit
    geniet nog van alles .
    groetjes , pa en ma