Oude auto's in Havana

10 november 2014 - Havana, Cuba

Beste vrienden en familie,

Zoals jullie wellicht gemerkt hebben, hadden we op vakantie geen wifi. 2,5 week zonder mail, whatsapp, ad.nl, etc. En ik kan je vertellen, dat is heerlijk! Natuurlijk hebben we wel een reisverslag bijgehouden. Deze zal ik in gedeeltes plaatsen. Veel leesplezier!

Zaterdag 8 november zijn we vertrokken vanuit Nederland voor een 11 uur durende vlucht naar Cuba, Varadero airport.

Aan het einde van de dag kwamen we aan. De paspoortcontrole ging vlotjes, aangezien de meeste mensen verder vlogen naar Cancun, Mexico. En zowaar stonden de koffers al klaar, dus snel in de bus voor de transfer naar Havana.

Rond half acht waren we in Havanna, hotel Inglaterra. Het oudste hotel van de stad, maar goed gerestaureerd. Een klein stukje door de stad gewandeld en daarna wat gegeten bij de salsamuziek. En rond half elf slapen... want we hebben 6 uur tijdverschil.

Zondagochtend hebben de hop-on hop-off bus genomen. Een mooie manier om bovenop het open dek de stad te leren kennen. Alleen niet gaan staan, want je kunt een elektriciteitskabel tegen komen. Van boven hebben we zo de Plaza de la Revolución en de grote stadsbegraafplaats Colón bekeken.

Wat gaaf die Amerikaanse auto's! De hele mooie cabrio's worden gebruikt voor de stadsrondritten voor toeristen. De minder mooie zijn taxi's.

Aan het einde van de ochtend waren we weer terug bij het hotel. Naast het hotel zat een Franse bakker met lekkere broodjes. Omdat het te druk was op het terras, hebben we de broodjes aan de overkant in het park opgegeten.

's Middags hebben we de oude stad bezocht. Van plein naar plein, van terrasje naar salsamuziek. Zelfs nog even met een Cubaan gedanst. De oude stad is gezellig met smalle straatjes en zonder verkeer. Daarna nog even het museum de la Revolución bezocht. Met drie verdiepingen over het verleden, de revolutie en de tijd daarna. Moest in een hoog tempo, want we hadden maar 45 minuten tot sluitingstijd.

Begin van de avond begon het te regenen, dus zijn we snel een restaurantje in gevlucht. Door de buien zijn we niet meer naar het fort geweest voor de ceremonie rond het kanonschot.

Maandag was een verloren dag... rond half 11 zouden we de auto ophalen. We waren iets te vroeg, maar er was geen auto beschikbaar.... aangezien het nog wel even zou duren zijn we naar de sigarenfabriek geweest. Het is hard werken om het verplichte aantal sigaren per dag te draaien, maar het salaris is hoger dan dat van een leraar of dokter.

Eindelijk kwam na 17 uur een auto voor ons. We hadden een overnachting in Viñales gereserveerd (via het toerist informatie kantoortje), maar dat was ruim 2,5 uur rijden en binnen het uur zou het donker worden. Dus het plan werd gewijzigd naar Las Terrazas, ruim een uur rijden. Daar aangekomen was het pikdonker en stonden we voor een slagboom. Gelukkig had de bewaker een vriend bij hem, die voor ons uit reed naar een casa particulares, die vol bleek... maar uiteindelijk toch een slaapplek gevonden. En nog avondeten erbij ook.

1. Ivo:
    8 december 2014
    Voor iedereen die geïnteresseerd is in het echte Cuba: Ik heb een roman geschreven die zich afspeelt in Havana. De roman heet Manto Negro. Voor meer informatie en boekfragmenten kun je terecht op http://www.mantonegro.nl. Hier is het boek ook te bestellen.

De hoofdpersoon van Manto Negro leidt een heerlijk leven in Havana. Elke ochtend wordt hij schaterlachend wakker. Ook al woont hij niet helemaal legaal in Cuba en overtreedt hij soms een paar wetten, iedere keer als er problemen dreigen weet hij met een beetje vindingrijkheid en de inzet van zijn contacten een oplossing te vinden. Maar als zijn vriendin onder onduidelijke omstandigheden wordt gearresteerd en naar de vrouwengevangenis Manto Negro wordt gestuurd lijkt hij steeds minder grip op de situatie te krijgen. Met toenemende frustratie daalt hij af in een wereld die hij in het geheel niet naar zijn hand kan zetten. Een roman over de rauwe werkelijkheid van het leven in Havana, die een stuk verder gaat dan kwieke bejaarden die op de muziek van Buena Vista Social Club dansen.

Kijk ook op https://www.facebook.com/MantoNegroNovel