Delhi en Jaipur

15 november 2015 - Jaipur, India

Vrijdagochtend vlogen we via Abu Dhabi naar het Indiaase Delhi. Het waren rustige vluchten. Bij de immigratie waren we blij met onze e-touristvisa, waardoor we niet in de lange rijen hoefden aan te sluiten. Alleen enkele minuten voor het maken van een irisscan en vingerafdrukken en we konden door. Ca anderhalf uur na de landing lagen we heerlijk in bed. Op het vliegveld ontmoetten we mister Yogi, onze chauffeur voor de komende twee weken. Het is hier 4,5 uur later dan in Nederland.

Na vier uurtjes slapen gingen we ontbijten, de tv stond op CNN met het verschrikkelijke nieuws van de aanslagen in Parijs. Vervolgens stond Yogi alweer voor ons klaar voor een stadstour. Het is wel luxe, een eigen chauffeur. Je hoeft niet onnodig in de grote drukte te lopen en je hebt alle tijdom om je heen te kijken en het stadse leven in je op te nemen. In Delhi bezochten we Qutb Minar, Humayun's Tomb, Dillli-ka-Chaat, Red Fort en de India arch.

Qutb Minar is een oud complex met religieuze (moslim) gebouwen. Er staat ook een 73m hoge overwinningstoren (ook gebruikt als minaret) met vijf verdiepingen gemaakt van rood zandsteen, marmer en zandsteen.
Humayun's Tomb is een mooi complex uit het Mogolenrijk (geen typefout, was rijk in Zuid-Aziė en keizer stamde wel af van mongool Djengis Khan). Dit complex schijnt de inspiratie te zijn geweest voor de Taj Mahal en is gebouwd door een vrouw. Het is geboued van rood zandsteen en marmer.
De Dilli-ka-Chaat is een hele grote moskee waar 25.000 mensen tegelijk kunnen bidden.
Het rode fort hebben we alleen van de buitenkant gezien, we waren te laat door de enorme drukte in oud-Delhi. Niemand gunt de ander een paar centimeter waardoor brommers, gemotoriseerde tuktuks, fietstaxis, auto's en trucks allemaal muurvast staan en luid naar elkaar toeteren. Het fort in Agra schijnt hierop te lijken, dus komt vast goed.
Na een heerlijke maaltijd zijn we vroeg naar bed gegaan om wat slaap in te halen.

Zondag rijden we naar Jaipur, Pink city (muren van de stad zijn allemaal roze, nou ja, eerder lichtbruin). Onderweg in dorpjes zien we dromedarissen voor karretjes gespannen en soms is zelfs een olifant aan het werk. Een heel andere wereld.
Bij het Amber fort is het zo enorm druk, dat we besluiten door te rijden en morgen terug te komen. We bezoeken het koninklijk paleis in de stad. Rond half 5 zijn we in ons hotel waar we een upgrade krijgen van onze kamer. Het lijkt wel een kamer in een paleis, de badkamer heeft een groot tweepersoonsbad onder een koepeltje.

1. Jolanda van de Seijp:
    16 november 2015
    Hoe ziet dat eruit een dromedaris voor een karretje? Heb ik echt nog nooit van gehoord. En toch ook geen olifant voor een karretje toch? Olifanten zijn daar echt werkdieren. Dromedarissen?? Ik wist niet eens dat die daar voorkwamen.

Heel veel plezier en ik kijk uit naar jullie nieuwe verhalen en foto's.